SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

 

Na sprzedaż oraz podawanie napojów alkoholowych potrzebne jest specjalne zezwolenie wydawane przez urząd gminy. Opłaty za zezwolenia trafiają do gminnych kas i przeznaczane są na realizację działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w gminie. Wysokość opłat uzależniona jest od wartości sprzedaży alkoholu w roku ubiegłym.

Oplata obowiązująca przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie wynosi:

525 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa,

525 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu ( z wyjątkiem piwa ),

2100 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu.

W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia. Opłata wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach, w terminach do 31 stycznia, 31 maja, 30 września danego roku kalendarzowego.

Opłaty dla przedsiębiorców, którzy w swoich punktach przekroczyli roczną wartość sprzedaży:

37 500 zł – dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa – w wysokości 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,

37 500 zł – dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu ( z wyjątkiem piwa ) – w wysokości 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,

77 000 zł – dla napojów o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu – w wysokości 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

DODATKOWE INFORMACJE

Do 31 stycznia

1. Złożenie pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych napojów alkoholowych
w punkcie sprzedaży za rok poprzedni. W oświadczeniu podaje się kwotę należną sprzedawcy
za sprzedane napoje alkoholowe z uwzględnieniem podatków od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

oswiadczenie_o_wartosci_sprzedazy_napojow_alkoholowych_za_rok_2023

2. wniesienie I raty opłaty z tytułu korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
w danym roku kalendarzowym.

Do 31 maja - wniesienie II raty opłaty z tytułu korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w danym roku kalendarzowym.

Do 30 września – wniesienie III raty opłaty z tytułu korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w danym roku kalendarzowym.

Do 14 dni – należy zgłosić wszelkie zmiany danych zawartych w zezwoleniu, w tym również informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2016 r. powyższe zasady uległy zmianie, dając przedsiębiorcy możliwość dopełnienia wyżej wymienionych obowiązków w późniejszym terminie:

 

  • Przedsiębiorca, który nie złoży do 31 stycznia danego roku, pisemnego oświadczenia
    o wartości sprzedaży danego rodzaju napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim, będzie miał możliwość złożenia tego oświadczenia w ciągu kolejnych 30 dni liczonych od daty upływu ustawowego terminu (czyli od upływu 31 stycznia danego roku), pod warunkiem, że jednocześnie dokona dodatkowej opłaty w wysokości
    30% podstawowej opłaty
    za korzystanie z danego rodzaju zezwolenia.

 

Przykład: przedsiębiorca, który sprzedaje w danym punkcie trzy rodzaje napojów alkoholowych
o zawartości:

- do 4,5% alkoholu (oraz piwo)

- od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa)

- powyżej 18% alkoholu

 

który nie złoży do 31 stycznia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych, będzie mógł złożyć takie oświadczenie najpóźniej do 1 marca, pod warunkiem,
że jednocześnie zapłaci 30% opłaty określonej w art. 11
1 ust. 2 dla poszczególnych rodzajów zezwoleń, a więc:

- 30% kwoty 525 zł dla zezwoleń na sprzedaż napojów do 4,5& alkoholu (oraz piwo) – tj. 157,50 zł

- 30% kwoty 525 zł dla zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych od 4,5% do 18% alkoholu
(z wyjątkiem piwa) - tj. 157,50 zł

- 30% kwoty 2.100 zł dla zezwoleń na sprzedaż napojów powyżej 18% alkoholu, tj. 630,00 zł

Niezłożenie oświadczenia o wartości sprzedaży danego rodzaju alkoholu, w dodatkowym terminie wraz z wymaganą opłatą, spowoduje wygaszenie zezwolenia.

  • Przedsiębiorca, który nie zapłaci w ustawowym terminie do 31 stycznia, 31 maja
    i 30 września danego roku, kolejnej raty za korzystanie z zezwolenia w danym roku, będzie miał możliwość dokonania tej wpłaty w ciągu kolejnych 30 dni liczonych od daty upływu ustawowego terminu, pod warunkiem, że jednocześnie dokona dodatkowej opłaty
    w wysokości 30% opłaty za korzystanie z danego rodzaju zezwolenia, wyliczonej dla danego roku.
    Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca w poprzednim roku nie przekroczył ustawowych progów określonych w art. 111 ust. 5 będzie wpłacał 30% opłaty podstawowej opłaty rocznej dla danego rodzaju zezwolenia.

Jeśli jednak przedsiębiorca przekroczył ustawowe progi, będzie wpłacał 30% opłaty podwyższonej określonej w art. 111 ust. 5.

Przykład: przedsiębiorca sprzedający trzy rodzaje napojów alkoholowych w danym punkcie
o zawartości:

- do 4,5% alkoholu (oraz piwo)

- od 4,5 % do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa)

- powyżej 18% alkoholu

który nie zapłaci do 31 stycznia pierwszej raty za korzystanie z tych zezwoleń, i który nie przekroczył ustawowych progów wartości sprzedaży, który będzie mógł dokonać wymaganej opłaty najpóźniej do 1 marca, pod warunkiem, że jednocześnie zapłaci 30% podstawowej opłaty określonej
w art. 111 ust. 2 dla poszczególnych rodzajów zezwoleń, czyli:

 

- 30% kwoty 525 zł dla zezwoleń na sprzedaż napojów do 4,5% alkoholu (oraz piwo) – tj. 157,50 zł

- 30% kwoty 525 zł dla zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych od 4,5% do 18% alkoholu
(z wyjątkiem piwa) - tj. 157,50 zł

- 30% kwoty 2.100 zł dla zezwoleń na sprzedaż napojów powyżej 18% alkoholu, tj. 630,00 zł

 

W przypadku przekroczenia ustawowych progów wartości sprzedaży alkoholu, roczna opłata
dla poszczególnych rodzajów zezwoleń obliczana jest w sposób określony w art. 11
1 ust. 5,
tj. przy przekroczeniu wartości:

1) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwo – roczną opłatę wnosi się w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;

2) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa)
- roczną opłatę wnosi się w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;

3) 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – wnosi
się w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Jeśli przedsiębiorca, który przekroczył w roku poprzednim ustawowe progi określone
w art. 11
1 ust. 5, nie zapłaci do 31 stycznia pierwszej raty za korzystanie z poszczególnych rodzajów zezwoleń, będzie mógł zapłacić pierwszą ratę najpóźniej do 1 marca, pod warunkiem,
że jednocześnie zapłaci 30% podwyższonej opłaty rocznej wyliczonej dla danego rodzaju zezwolenia.

Te same zasady będą obowiązywać w przypadku braku opłaty kolejnych rat.

Brak opłaty raty w dodatkowym terminie wraz z wymaganą dodatkową 30% opłatą spowoduje wygaszenie zezwolenia.

 

Wykaz procedur dostępnych w dziale zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

  • Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży.
  • Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu sprzedaży.
  • Zezwolenie na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych.
  • Zezwolenie na wyprzedaż posiadanych zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych.

 

  1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem lub w miejscu sprzedaży 

uchwala_nr_xxxvii.205.2018_rady_gminy_strzelce_z_dn_19.09.2018.

Wymagane dokumenty:

wniosek_o_wydanie_zezwolenia_na_sprzedaz_napojow_alkoholowych_

podanie do_GKRPA

Załączniki:

  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
  • pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży ma być zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
  • decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego, potwierdzająca spełnienie określonych przepisami warunków sanitarnych.
  • pełnomocnictwo z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17zł, lub pełnomocnictwo notarialne- w przypadku ustanowienia pełnomocnika.

Miejsce załatwienia sprawy: Urząd Gminy Strzelce

Termin załatwienia sprawy: do 30 dni od dnia złożenia wniosku i kompletu załączników.

Opłaty:   Opłaty za zezwolenia na sprzedaż poszczególnych grup napojów alkoholowych według stawek podanych wyżej.

Adres kasy gminy : Urząd Gminy Strzelce, ul. Leśna 1, 99-307 Strzelce

Nr rachunku bankowego gminy: Bank Spółdzielczy w Starej Białej oddział w Strzelcach  44 9035 0007 0000 1007 2000 0010

Odwołania: od decyzji odmawiającej wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych można się odwołać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Skierniewicach ( ul. Trzcińska 18, 96-100 Skierniewice ), w terminie 14 dni , za pośrednictwem organu, który decyzję wydał.

 

Zezwolenie na wyprzedaż posiadanych zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

Wymagane dokumenty: jak przy ubieganiu się o standardowe zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

Miejsce złożenia dokumentów, terminy, tryb odwoławczy: jak wyżej.

Opłaty: opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych wynosi:

  • 1,4 proc. wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa,
  • 1,4 proc. wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu ( z wyjątkiem piwa ),
  • 2,7 proc. wartości sprzedanych zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz. U. z 2021 r. , poz. 1119 z póź. zm. oraz wszystkie akty prawa miejscowego ( uchwały rady gminy ).

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
  • Data udostępnienia w BIP: 2003-10-20 12:01:19
  • Informacja zaktualizowana przez: Solarska Natalia
  • Data ostatniej aktualizacji: 2024-01-03 13:36:21
  • Liczba odsłon: 2321
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 2353019]

przewiń do góry